מתכוננים לפסח? ככה תעשו את זה נכון!

איך להכשיר כלי מטבח לחג פסח?

חג פסח

חג הפסח הינו הראשון מבין שלושת החגים שנקראים בתורה "שלושת הרגלים" - והם פסח, שבועות וסוכות.

חג החירות, חג האביב או חג המצות הלוא הם שמותיו הנרדפים של החג.

חג החירות- משום שבזמן זה במצרים יצאו בני ישראל מעבדות תחת עול המצרים לחירותם ולדרכם אל ארץ ישראל. חג האביב- משום שהחג חל באביב ובעיני רבים נחשב כמבשר הרשמי של הגעת האביב. וחג המצות- עקב המנהג לאכול מצות במקום לחם בשבעת ימי החג. כזכר לבני ישראל אשר נחפזו לצאת ממצרים ולכן לחמם לא תפח ונוצרו בידיהם המצות.

חג שמח וכשר!

המנהג לאכול בשבעת ימי החג רק מצות ולהימנע לגמרי מאכילת לחם, מפורש אצל העם היהודי כתקופה בה אין לצרוך שום מוצר המכיל קמח חיטה כלל. על פי מנהג זה, נהוג לברך אחד את השני בחג שמח וכשר. כאשר מובן לכולם שחג כשר הוא חג ללא קמח או מוצרים המכילים קמח. יתר על כן, על מנת לוודא שהחג יהיה אכן כשר כהלכתו נהוג לנקות את הבית כולו מכל שארית חמץ - הלוא הוא אותו הקמח ומוצריו. בקרב העם קיימות כמובן רמות שונות של הקפדה, מן המחמירים אשר לא יותירו בבית ולו בדל או זכר לקיומו של חמץ במשך כל ימי החג, דרך המקלים, אשר ימנעו מאכילת חמץ אך יאפסנו במקום נידח את אותם המוצרים עד לצאת החג, ועד לאותם אנשים אשר אינם מקפידים כלל על המנהג ואוכלים בימי החג כרגיל, את שלל המוצרים - עם וללא חמץ.

כשרות המטבח - כל מה שחשוב לדעת!

סימון ארונות חמץ

תג סיליקון לסימון ארונות "חמץ"

בבתים בהם נהוג לשמור על מטבח כשר לפסח ונקי מחמץ, עבודות הנקיון מתחילות כבר בפורים. אם תהיתם למה כל כך הרבה זמן לפני החג עצמו, ובכן התשובה כרוכה כמובן בכמות המצוות והפרטים עליהם יש לתת את הדעת כאשר מכשירים את המטבח בפרט ואת הבית בכלל: 

-את ארונות המטבח יש לנקות באופן יסודי. ארונות שאינם נמצאים בשימוש במהלך החג נהוג לסגור ולסמן כאיזור כשר לפסח עד חלוף החג.

-את השיש אותו כמובן מכשירים ממש ברגע האחרון מנקים על כלל חלקיו כולל סדקים ופינות, באמצעות מים רותחים, אך אין לעשות זאת באמצעות קומקום חשמלי. מן המומלץ הוא לכסות את השיש לאחר הניקיון בנייר אלומיניום, עד צאת החג.

-את הכיור - יש לנקות גם כן באופן יסודי ולהקפיד במיוחד במקום החיבור לשיש. בדומה לשיש גם בכיור יש להשתמש במים רותחים.

-את המעמד לייבוש צלחות וסכו"ם - יש לנקות היטב בעזרת מים וסבון.

איך להכשיר את המטבח לחג פסח?

ארונות מטבח כשר לפסח

תווית "כשר לפסח" לארון מטבח

בכל תהליך הבישול נדבקות שאריות אוכל על דפנותיהן של כלים בהם אנו מבשלים.

כשאנו חוזרים ומשתמשים באותו הכלי לבישול אחר, שאריות אלו משתחררות ונבלעות בתוך התבשיל החדש. כל זה קורה מבלי שאנו שמים לב לכך.

עקב סיבות אלו, כלים שהיו במגע עם חמץ חייבים לעבור תהליך הכשרה מיוחד על מנת להיות בשימוש בחג הפסח, מבלי להפר את הכשרות.

אמנם הרבה מאוד משפחות מעדיפות להשתמש בכלים מיוחדים בימי החג, אך קיימת גם האפשרות להכשיר את כלי המטבח באמצעות תהליך הנקרא הגעלת כלים.

הכשרה ביתית של הכלים לפסח.

תהליך הכשרת הכלים לפסח נקרא הגעלת כלים, מדובר בטבילת הכלים במים רותחים תוך כדי רתיחתם. בכדי להגעיל את הכלים אין להשתמש בהם 24 שעות לפני פעולת ההגעלה. 

ישנם כלים - אלו המשמשים לצלייה - אותם מכשירים באמצעות ליבון - הבערת נייר הנמצא בתוך הכלי על ידי חימום הכלי. או במקרים קשים יותר חימום הכלי באש עד אשר עולים ממנו ניצוצות.

הכשרת מחבת.

את המחבת מכשירים לפסח על ידי הגעלה עם עיקר השימוש בה נעשה באמצעות נוזלים, אם היא משמשת בעיקר לצלייה, יש להכשירה בעזרת ליבון.

 

סימון מחבת כשר לפסח
סימון קל ומהיר של כלי מטבח כשרים לפסח

ניתן לסמן מחבת שעבר הכשרה לפסח באמצעות תוויות סיליקון מיוחדות לזה.

 

הכשרת סירים.

את הסירים נהוג להכשיר לפסח באמצעות הגעלת כלים. 

תג סימון סירים כשרים לפסח
תגיות לסימון סירים כשרים לפסח

 

הכשרת צלחות.

צלחות זכוכית ודומיה נוהגים להגעיל במים רותחים, יחד עם זאת כלי חרסינה אינם ניתנים להכשרה לפסח.

הכשרת סכו"ם.

בדומה לחרסינה גם סכו" לא ניתן להכשיר לפסח

מה עושים עם הכלים החשמליים?

לכל מכשיר חשמל יש את צורת ההכשרה שלו, לדוגמה: את המקרר נהוג לנקות היטב ולכסות בנייר אלומיניום. את התנור והכיריים יש לנקות היטב בעזרת חומרים ייעודיים ולאחר מכן להגעיל ו/או ללבן בהתאם. את המיקרוגל מנקים היטב ולאחר מכן מרתיחים בו מים, את המגש שלו מגעילים. 

איך מכשירים כלי בשרי שנעשה בו שימוש חלבי?

על מנת למנוע טעויות בכשרות, רבים סבורים שעדיף מלכתחילה לסמן בצורה ברורה את כל הכלים שבהם נעשה שימוש ביום-יום, כך שגם אדם שאינו גר בבית יהיה מסוגל להבחין בין כלי בשרי לכלי חלבי ולא להתבלבל.

ככלל על מנת להסב את השימוש של כלי משימושו הראשוני, יש לנקות היטב את הכלי מכל שאריות מזון ושומן, לאחר מכן יש להמתין 24 שעות מרגע השימוש האחרון שנעשה בכלי, ואז להגעילו. 

הכשרת כלים חדשים

לצורך הכשרת כלים חדשים צריכים רק להטבילם. נהוג להכניס אותם לתוך מקווה או שאפשרי גם לקיים את ההטבלה בים, הכלי כולו צריך לטבול במים, לפני ההטבלה מברכים את הברכה המקובלת.

מחפשים פתרון לסימון כלי מטבח כשרים? כנסו ותכירו כל התוויות שלנו!


נשמח לשמוע את דעתך

כל ההודעות מועברות לבדיקה לפני פרסומן.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.